010 – 477 0 433 admin@vievo.nl

22-10-2020
Bedragen minimumloon per 1 januari 2021

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ... lees meer

22-10-2020
Geen compensatie voor box-3-belasting in de jaren 2013-2016

In een brief aan de Tweede Kamer zegt de ... lees meer

22-10-2020
Wijziging NOW-1 in verband met vaststelling accountantsprotocol en derdenverklaring

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ... lees meer

22-10-2020
Nota naar aanleiding van het verslag BIK

Via een nota van wijziging is de Baangerelateerde ... lees meer

15-10-2020
Bedragen NHG 2021 bekend

De minister van Binnenlandse Zaken en ... lees meer

15-10-2020
Aanpassingen in vennootschapsbelasting

Dit voorjaar heeft de Adviescommissie ... lees meer

15-10-2020
Nieuwe groepsregeling vennootschapsbelasting

Uitgangspunt in de vennootschapsbelasting is dat ... lees meer

08-10-2020
Uitwerking NOW-3

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ... lees meer

08-10-2020
Aanpassing verliesverrekening vennootschapsbelasting

De staatssecretaris van FinanciËn heeft de eerste ... lees meer

08-10-2020
Baangerelateerde Investeringskorting (BIK)

Via de tweede nota van wijziging wordt de eerder ... lees meer

08-10-2020
Wijziging Besluit belasting- en invorderingsrente

De staatssecretaris van FinanciËn heeft het ... lees meer

08-10-2020
Verlenging Tozo en uitstel invoering vermogenstoets

Het besluit, waarin de verlenging van de ... lees meer

08-10-2020
Verlenging termijn betalingsregeling belastingschulden

Tot 1 oktober 2020 konden ondernemers voor ... lees meer

01-10-2020
WBSO in 2021

De staatssecretaris van Economische Zaken en ... lees meer

01-10-2020
Tijdelijke verhuur tuinhuis

De eigen woning kent een aparte regeling in de ... lees meer

01-10-2020
Baangerelateerde investeringskorting

In een brief aan de Tweede Kamer heeft de ... lees meer

01-10-2020
Derde steunpakket coronacrisis

Naar aanleiding van het debat in de Tweede Kamer ... lees meer

01-10-2020
Uitstel invoering vermogenstoets Tozo

De Tijdelijke overbruggingsregeling voor ... lees meer

01-10-2020
Formulier deskundigenverklaring aanvraag NOW

In een aantal gevallen is voor de aanvraag tot ... lees meer

01-10-2020
Aanpassing NOW-1 en NOW-2

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ... lees meer

Meer nieuws

24-09-2020
Wetsvoorstel invoering gedifferentieerde premie Aof

Werkgevers zijn verplicht om aan zieke werknemers minimaal 70% van het loon door te betalen. De verplichte loondoorbetaling geldt gedurende 104 weken, tenzij het contract van de werknemer eerder eindigt. Daarnaast moeten de werkgever en een zieke werknemer zich inspannen om de werknemer terug te laten keren in het arbeidsproces. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in een brief van 20 december 2018 een pakket aan maatregelen voorgesteld om de loondoorbetalingsverplichting makkelijker, duidelijker en goedkoper te maken. In een brief van 19 december 2019 heeft de minister de invoering van een gedifferentieerde premie naar de grootte van de werkgever voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) per 1 januari 2022 aangekondigd.

Het wetsvoorstel ter invoering van de gedifferentieerde premie Aof naar de grootte van de werkgever is nu ingediend bij de Tweede Kamer. Voor kleine werkgever gaat een lagere premie gelden dan voor middelgrote en grote werkgevers. Een kleine werkgever heeft een loonsom tot en met 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer per jaar. Door de invoering van de gedifferentieerde premie komt het kabinet kleine werkgevers financieel tegemoet voor de kosten van loondoorbetaling en re-integratie. Kleine werkgevers kunnen de tegemoetkoming gebruiken om bijvoorbeeld de MKB-verzuim-ontzorgverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt het financiële risico van loondoorbetaling bij ziekte af en helpt kleine werkgevers bij de verplichtingen en taken rondom loondoorbetaling bij ziekte.

Ook voor de premievaststelling voor de Werkhervattingskas (Whk) gaat dezelfde definitie van kleine werkgever gelden. Op dit moment ligt voor de Whk de grens tussen een kleine en een middelgrote werkgever nog op 10 maal het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer. Dit geeft de werkgever meer duidelijkheid en vergemakkelijkt de uitvoering. De indeling naar grootte van de werkgever voor een premiejaar wordt gemaakt op basis van het totale premieplichtige loon van de werkgever twee jaar eerder (t-2). Dit sluit aan op de systematiek van de Whk.

Voor zowel kleine werkgevers als (middel)grote werkgevers zal de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overeenkomstig de huidige systematiek de Aof-premie vaststellen. In het wetsvoorstel is opgenomen dat het verschil tussen de hoge en lage premie maximaal 2 procentpunt mag bedragen.

Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om een andere aanpassing te doen in de Wet financiering sociale verzekeringen. Het betreft de toepassing van de systematiek van voortschrijdend cumulatief rekenen (VCR) door private uitvoerders. Met dit wetsvoorstel wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de toepassing van VCR tussen het UWV als publieke uitvoerder en diverse private uitvoerders.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken | wetsvoorstel | 14-09-2020

Terug